هادی شریف مقدم؛ قاسم علی احسانیان
دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-19
چکیده
چکیده امروزه رسالت انتقال دانش از نسلهای دانشآموخته به نسلهای جوینده علم بر دوش کتابهای درسی نهفته شدهاست. اگر در تولید این محمل حفظ و انتقال دانش دقت لازم صورت نپذیرد آسیبپذیری نسل آینده جبران ناپذیر خواهد بود. در یک بررسی اولیه از کتاب های درسی چاپ دانشگاه پیام نور مشخص گردید که این کتاب ها دارای اشکالات و نواقصی بسیاری ...
بیشتر
چکیده امروزه رسالت انتقال دانش از نسلهای دانشآموخته به نسلهای جوینده علم بر دوش کتابهای درسی نهفته شدهاست. اگر در تولید این محمل حفظ و انتقال دانش دقت لازم صورت نپذیرد آسیبپذیری نسل آینده جبران ناپذیر خواهد بود. در یک بررسی اولیه از کتاب های درسی چاپ دانشگاه پیام نور مشخص گردید که این کتاب ها دارای اشکالات و نواقصی بسیاری در خصوص رعایت الگوهای نگارشی وجود دارد. که در ادامه آن پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقصهای تدوین و اصول معیار نگارشی منابع چاپی دانشگاه پیام نور انجام شدهاست. جهت شناسایی مشکلات تدوین و نگارش، مطالعه و بررسی بر روی کتابهای چاپی دانشگاه پیام نور انجام شد، و شاخصهایی که در خصوص مشکلات اصول معیار تدوین و نگارش وجود داشت شناسایی شد. پژوهش از نوع کاربردی و از نظر روش انجام در گروه پژوهشهای پیمایشی- توصیفی قرار دارد. جامعۀ آماری شامل تعداد 584 جلد کتاب چاپ دانشگاه پیام نور و 000/20 دانشجوی دانشگاه پیام نور مرکز مشهد میباشد. جمعآوری دادهها به دو روش صورت پذیرفت. ابتدا کتابهای چاپ دانشگاه پیام نور به وسیله سیاهه وارسی از دیدگاه مسائل تدوین و نگارش مورد بررسی قرارگرفت. و سپس به وسیله پرسشنامه نظرات دانشجویان در مورد تدوین و نگارش کتابهای چاپ دانشگاه پیام نور جمعآوری شد، نتایج پژوهش نشان میدهد که در تدوین و نگارش کتابهای پیام نور از قواعد و معیارهای یکسان و یکنواخت استفاده نشده است، و در آنها کمتر وحدت رویه وجود دارد..به طور میانگین 6/38 درصد دانشجویان حجم مطالب کتابها را مفید ارزیابی کردهاند، و همچنین دانشجویان پرسشهای تستی و تشریحی را 3/47درصد مفید ارزیابی کردهاند. در پایان پیشنهادهایی برای برطرف شدن مشکل ارائه شد.